jueves, 20 de junio de 2024

Aprendizaje

 

    from

A Bibliography of Literary Theory, Criticism and Philology

http://bit.ly/abibliog

by José Ángel García Landa

(University of Zaragoza, Spain)

 

 

Learning

 

 

Learning (human)

Learning (animal)

Learning (scholarship)

 

 

 

 

Learning

 

Acedo de Bueno, Mª. L. "El aprendizaje significativo en la docencia."

http://www.ausubel.idoneos.com

Ausubel, David. "The Use of Advance Organizers in the Learning and Retention of Meaningful Verbal Material." Journal of Educational Psychology 51 (1960): 267-72.

Ballester, A. "El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula." 2002.

http://www.pensamientoestrategico.com

Barba-Martín, Raúl A., José J. Barba and Suyapa Martínez Scott (U de Valladolid). "La formación continua colaborativa a través de la investigación-acción. Una forma de cambiar las prácticas de aula." Contextos Educativos 19 (2016): 161-75.*

Bernad Mainar, Juan A. Aprendizaje, enseñanza y actividad intelectual. Zaragoza: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza, 1978.*

_____. Modelo cognitivo de evaluación educativa: Escala de estrategias de Aprendizaje Contextualizado (ESEAC). Madrid: Narcea, 2000.

Blázquez, Sonsoles, Stella Nora Gatica, and Tomás Ortega. "Concepto de límite funcional: aprendizaje y memoria." Contextos Educativos 11 (2008): 7-22.*

Brown, John Seely, Allan Collins and Gregory Harris. "Artificial Intelligence and Learning Strategies." In Learning Strategies. Ed. Harry O'Neill. New York: Academic, 1978. 107-39.

Carrasco, J. B. Estrategias de aprendizaje: Para aprender más y mejor. Madrid: Rialp, 2004.

Centre Royaumont. Théories du langage, théories de l'apprentissage. Paris: Seuil (Points).

Chocarro de Luis, Edurne, Ángel Sobrino Morrás and Mª del Carmen González-Torres. "Percepciones de los profesores universitarios: ¿Su enseñanza adopta un enfoque centrado en el alumno y su aprendizaje?" Contextos Educativos 17 (2014):  45-62.*

Cognition and Technology Group (Learning Technology Center, Peabody College of Vanderbilt U). "Technology and the Design of Generative Learning Environments." In Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation. Ed. Thomas M. Duffy and David H. Jonassen. Hillsdale (NJ): Lawrence Erlbaum, 1992. 77-89.*

Corno, L., and M. M. Rohrkemper.  "The Intrinsic Motivation to Learn in Classrooms." In Motivation in Education: Volume 2: The Classroom Milieu. Ed. C. Ames and R. Ames. London: Academic Press, 1985.

Criado Raquel, and Aquilino Sánchez Pérez. "Cognitive Patterns in the Acquisition of Knowledge and the Sequencing of Activities in the Organization of Teaching." In New Perspectives on English Studies. [32nd International Conference of AEDEAN, Nov. 2008]. CD-ROM. Ed. Marian Amengual et al. Palma: U de les Illes Balears, 2009.*

Dávila, S. "El aprendizaje significativo. Esa extraña expresión (utilizada por todos y comprendida por pocos)." Contexto Educativo 9 (2000).

http://contextoeducativo.com.ar.

Davis, Richard, and Dennis Schlais. "Learning and Technology: Distributed Collaborative Learning Using Real-World Cases." Journal of Educational Technology Systems 29 (2001): 143-56.

Díaz Barriga, F, and G. Hernández Rojas. "Constructivismo y aprendizaje significativo." Ch. 2 of Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Mexico: McGraw Hill, México, 1999. 13-19.

Erasmus of Rotterdam, Desiderius. "XV. El arte de aprender." In Erasmo, Coloquios. Trans. and notes by Pedro Rodríguez Santidrián. Espasa. Rpt. (select.). in Enquiridion. Elogio de la locura. Coloquios (selección). Introd. Jordi Bayod and Joaquim Parellada. (Grandes Pensadores Gredos). Madrid: Gredos, 2011. Rpt. Barcelona: RBA, 2014. 389-91.*

Fischer, G. "Communities of Interest: Learning Through the Interaction of Multiple Knowledge Systems." 24th Annual Information Systems Research  Seminar in Scandinavia (IRIS '24). Norway. 1-14.

Goikoetxea Piérola, Javier, Iker Ros Martínez de Lahidalga and Karmele Buján Vidales. "Enfoques de aprendizaje del alumnado universitario en función de los contenidos de aula y curso." Contextos Educativos 17 (2014): 9-21.*

Gordon, Peter. "Learnability and Feedback." Developmental Psychology 26 (1990): 217-20.

Gould, J. L., and P. Marler. "Learning by Instinct."  In The Emergence of Language: Development and Evolution. Ed. W. S-Y. Wang. W. H. Freeman, 1991.

Gracia-Pérez, María Luisa, Marta Gil-Lacruz and Ana Isabel Gil-Lacruz. "Evaluación del impacto de la modalidad formativa Learning by Doing en profesionales sanitarios de Aragón." Contextos Educativos, Extraordinario 2 (2017): 27-45.*

         http://doi.org/10.18172/con.2910

         2018

Iglesias Muñiz, Jesús, Teresa López Miranda, and Javier Fernández-Río. "La enseñanza de las matemáticas a través del aprendizaje cooperativo en 2º curso de educación primaria." Contextos Educativos, Extraordinario 2 (2017): 47-64.*

         http://doi.org/10.18172/con.2926

         2018

Lerner, Gerda. The Female Experience: An American Documentary. 1977. New York: Oxford UP, 1992.*

Lorenzo Lizalde, Carlos. "La ontología evolucionista de Cajal y su 'teoría evolucionista' del aprendizaje." In Evolucionismo y racionalismo. Ed. Eustoquio Molina, Alberto Carreras and Jesús Puertas. Zaragoza: Institución "Fernando el Católico" / Universidad de Zaragoza, 1998. 219-28.*

Martín Gaite, Carmen. "Morir aprendiendo." Diario 16 18 April 1977.  Rpt. in Martín Gaite, Tirando del hilo (artículos 1949-2000). Ed. José Teruel. Madrid: Siruela, 2006. 95-96.*

Mayer, Richard E. Multi-Media Learning. Cambridge: Cambridge UP, 2001.

Misyak, Jennifer B., and J. Bruce Tomblin. "A Missing Link in the Cultural Evolution of Language: Connecting Sequential Learning and Language Empirically." Abstract in The Evolution of Language. Ed. Andrew D. M. Smith et al. New Jersey: World Scientific, 2010. 463-64.*

O'Neill, Harry, ed. Learning Strategies. New York: Academic, 1978.

Olson, D. R., N. Torrance and A. Hildyard, eds. Literacy, Language, and Learning. London: Cambridge UP, 1985.

Ontoria, A., et al. Mapas conceptuales, una técnica para aprender. Madrid: Narcea, 1992.

Pérez de Albéniz Iturriaga, Alicia, Elena Escolano Pérez, María Teresa Pascual Sufrate, Beatriz Lucas Molina, and Sylvia Sastre i Riba. "Metacognición en un proceso de aprendizaje autónomo y cooperativo en el aula universitaria." Contextos Educativos 18 (2015): 95-108.*

Pinker, Steven. Learnability and Cognition. Cambridge (MA): MIT Press, 1989.

_____. Learnability and Cognition. With a new preface by the author. Cambridge (MA): MIT Press, 2013.

Quiñones, Elena, and Julia García-Sevilla. "Thorndike versus Köhler: Dos maneras de entender el aprendizaje." In Historia de la Psicología: Textos y comentarios. Ed. Elena Quiñones et al. Madrid: Tecnos, 1993. 356-65.*

Reissner, Stefanie. "Learning by Story-Telling? Narratives in the Study of Work-based Learning." Journal of Adult and Continuing Education 10.2 (2004): 99-113. Online at Academia.*

         https://www.academia.edu/1760863/

         2019

Rennie, John. "Brains Cling to Old Habits when Learning New Tricks." Quanta Magazine 27 March 2018.*

         https://www.quantamagazine.org/brain-computer-interfaces-show-that-neural-networks-learn-by-recycling-20180327/

         2018

Saz Gil, Mª Isabel. "Fundamentación y desarrollo de un modelo formativo de aprendizaje autónomo." In Innovación docente, tecnologías de la información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza. Ed. Antonio Herrera et al. Booklet/CD-ROM. Universidad de Zaragoza, 2007.*

Scott, Dominic. Recollection and Experience: Plato's Theory of Learning and Its Successors. Cambridge: Cambridge UP, 1996.

Seligman, Martin E. P., and Joanne L. Hager. Biological Boundaries of Learning. New York: Appleton-Century-Crofts, 1972.

Singh, H., and Ch. Reed. A White Paper: Achieving Success with Blended Learning. (ASTD State of the Industry Report, American Society for Training and Development).

         http://www.leerbeleving.nl/wbts/wbt2014/blend-ce.pdf

         2008

Sutton-Smith, B. Play and Learning. New York: Gardner P, 1979.

Tharp, R. G., and R. Gallimore. Rousing Minds to Life: Teaching, Learning, and Schooling in Social Contexts. New York: Cambridge UP, 1988.

Torrano, Fermín, and María Soria. "Una aproximación al aprendizaje autorregulado en alumnos de educación secundaria." Contextos Educativos, extraordinario 1 (2016): 97-115.* DOI: 10.18172/con.2838

Vicente Oliva, Silvia, and Asunción Andrés Tirapo. "Resistencia de los alumnos al aprendizaje activo." In Innovación docente, tecnologías de la información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza. Ed. Antonio Herrera et al. Booklet/CD-ROM. Universidad de Zaragoza, 2007.*

Vizcarro, Carmen, and José A. León. Nuevas Tecnologías para el aprendizaje. (Psicología Pirámide). Madrid: Pirámide, 1998.*

Vygotsky, Lev S. "Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar." 1934. Infancia y aprendizaje 27-28 (1984): 114.

Wolman, Benjamin B. "IV. Neo-conductismo y teoría del aprendizaje." In Wolman, Teorías y sistemas contemporáneos en psicología. Barcelona: Martínez Roca, 1979. 117-210.* (1. Edwin R. Guthrie: Aprendizaje por contigüidad; 2. Clark K. Hull: Conductismo deductivo; 3. B. F. Skinner: conductismo inductivo; 4. Edward C. Tolman: Conductismo intencionado; 5. Gregory Razran: Niveles evolutivos del aprendizaje; 6. Teoría del aprendizaje influida por el psicoanálisis; 7. Algunos problemas de la teoría del aprendizaje).

 

 

 

 

Journals

 

 

E-Learning

http://www.wwwords.co.uk/elea/

2006-01-17

 

Elearnspace: Learning networks, Knowledge, Technology, Community. Blog.

         http://www.elearnspace.org/blog/

         2006-02-17

 

Infancia y aprendizaje 27-28 (1984).

 

Interactive Learning Environments 1.4 (1990).

 

Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory 6 (1980).

 

 

 

See also Teaching; Education; Cognition.

 

 

 

 

 

Learning (animal)

 

Bronfman, Z., S. Ginsburg, and E. Jablonka. "The Transition to Minimal Consciousness through the Evolution of Associative Learning." Frontiers in Psychology 7 (2016): 1954.

Gaulin, S. J., and R. W. Fitzgerald. "Sexual Selection for Spatial-Learning Ability." Animal Behavior 37 (1989): 322-31.

Ginsburg, S. and Jablonka, E. (in press) The Evolution of Sensitive Soul: Learning and the Origins of Consciousness. Cambridge, MA: The MIT Press.

Jerne, J. "Antibodies and Learning: Selection versus Instruction." In The Neurosciences: A Study Program. Vol. 2. Ed. G. Quarton, T. Melnechuck, and F. O. Schmidt. New York: Rockefeller UP, 1968.

Lerma, Juan and Santiago Canals. "La química de los circuitos del aprendizaje y la memoria." Claves de Razón Práctica 263 (March-April 2019): 50-59.*

Weber, B., and D. Depew, eds. Evolution and Learning: The Baldwin Effect Reconsidered. Cambridge (MA): MIT Press, 2003.

Wolman, Benjamin B. "IV. Neo-conductismo y teoría del aprendizaje." In Wolman, Teorías y sistemas contemporáneos en psicología. Barcelona: Martínez Roca, 1979. 117-210.* (1. Edwin R. Guthrie: Aprendizaje por contigüidad; 2. Clark L. Hull: Conductismo deductivo; 3. B. F. Skinner: conductismo inductivo; 4. Edward C. Tolman: Conductismo intencionado; 5. Gregory Razran: Niveles evolutivos del aprendizaje; 6. Teoría del aprendizaje influida por el psicoanálisis; 7. Algunos problemas de la teoría del aprendizaje).

 

 

See also Animal psychology.

 

 

 

 

 

 

Learning (erudition)

 

Butler, Samuel. Satire in Two Parts upon the Imperfections and Abuse of Human Learning. Unfinished poem.

Vives, Juan Luis. De discipliniis. 1531. (Disciplines, Arts, Letters, Grammar, Dialectic, Rhetoric, Natural philosophy, Medicine, Mathematics, Moral Philosophy, Civil Law, Metaphysics, Probability, Truth, Argumentation, Logic).

_____. Las disciplinas. Trans. Lorenzo Riber (Real Academia Española). Introd. Francisco José Fortuny. Madrid: Aguilar, 1948.

_____. Las disciplinas. Trans. Lorenzo Riber. Introd. Francisco José Fortuny. 2 vols. (Historia del Pensamiento, 83, 84). Barcelona: Orbis, 1985.*

 

 

 

 

Internet resources

 

 

Museum of Learning

         http://www.museumstuff.com  

         2010

 

 

 

 

Literature

 

Daniel, Samuel. Musophilus: Containing a General Defence of Learning. Poem. 1599.

_____. From Musophilus. In The Norton Anthology of English Literature. 7th ed. Ed. M. H. Abrams, Stephen Greenblatt et al. New York: Norton, 1999. 1.965-66.*

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Barroco

        from A Bibliography of Literary Theory, Criticism and Philology http://bit.ly/abibliog by José Ángel García...