A Bibliography of Literary Theory, Criticism and Philology
by José Ángel García Landa
(University of Zaragoza, Spain)
E-learning
Internet and education
E-learning resources: specific
Internet and education
Álvarez Álvarez, Susana. Rev. of Las plataformas de aprendizaje: del mito a la realidad. By Covadonga López Alonso and María Matesanz del Barrio. Hermeneus 14 (2012): 281-86.*
Andradas, Carlos. "Una Universidad con presencia." El País 30 May 2020: 20-21.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2006/200601_z0_pais2021.pdf
2020
Auría Labayen, María José. "Bridging Research and Teaching Activities: What can the Internet Offer to a Content-based Instructional Environment?" In Actas del V Congreso Internacional AELFE (Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos) / Proceedings of the 5th International AELFE Conference). Ed. Mª Carmen Pérez-Llantada Auría, Ramón Plo Alastrué and Claus Peter Neumann. CD-ROM. Zaragoza: AELFE / Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005. 333-39.*
Barahona Fuentes, C., and E. Arnó Macià. English for Academic Purposes: Learning English through the Web. Barcelona: Ediciones UPC, 2001.
Barbazon, Tara. Digital Hemlock: Internet Education and the Poisoning of Teaching. Sydney: U of New South Wales, 2003.
Blanco, Sonia. "Los weblogs como herramienta didáctica en el seno de una asignatura curricular." In El ecosistema digital: Modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet. Ed. Guillermo López García. Valencia: Servei de Publicacions, U de Valencia, 2005. CD/PDF.
http://www.uv.es/demopode/libro1/
Brooks, David W., Diane E. Nolan and Susan M. Gallagher. Web-Teaching: A Guide to Designing Interactive Teaching for the World Wide Web. (Innovations in Science Education and Technology). 2nd ed. New York: Kluwer, 2000.
Bustamante, Juan Carlos. "Los profesores han tenido que reinventarse. Y no es fácil." Interview by Lucía Serrano. Heraldo de Aragón 15 July 2020: 48.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2007/200715_z0_HA_200715_P48.pdf
2020
Crespo, Karina. Webcreatividad: Aprender a pensar creando en la web.
http://weblog.educ.ar/educacion-tics/archives/003575.php
_____. Nuevas tecnologías como un medio para el aprendizaje.
http://weblog.educ.ar/educacion-tics/archives/003575.php
Eco, Umberto. "¿De qué sirve el profesor?" Apostillas literarias 19 Feb. 2010.*
http://apostillasnotas.blogspot.com/2010/02/de-que-sirve-el-profesor-umberto-eco.html
2010
EFE. "Las Universidades podrán acabar el curso 'online', incluidos los exámenes." Heraldo de Aragón 3 April 2020.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2004/200403_z0_online.pdf
2020
Farmer, James. "Autonomy in Online (Teaching &) Learning Environments." Incorporated subversion 28 April 2004.
http://radio.weblogs.com/0120501/2004/04/28.html
2005
_____. "Blogging to Basics: How Blogs Are Bringing Online Education Back from the Brink." In Uses of Blogs. Ed. Axel Bruns and Joanne Jacobs. New York: Peter Lang, 2006. 91-104.*
García Jiménez, J. "Narrativa y nuevas tecnologías." In Nuevas tecnologías: Comunicación audiovisual y educación. Ed. J. de Pablos Pons and J. Jiménez Segura. Barcelona: Cedecs, 1998. 241-71.
García Caicedo, Pilar, ed. Enseñanza virtual y presencial de las literaturas. Granada: Grupo Editorial Universitario, 2008.
García Carrasco, Joaquín. "La praxis reflexiva en los espacios virtuales de formación." Encounters in Theory and History of Education 6 (2005).*
http://queens.scholarsportal.info/ojs/index.php/encounters/article/view/623
2015
García Landa, José Ángel. "Net prof it." In García Landa, Vanity Fea 23 Jan. 2007.
http://garciala.blogia.com/2007/012301-net-prof-it.php
2007-01-31
_____. "OCW, Universia, y la innovación docente en la Universidad." In García Landa, Vanity Fea 3 June 2009.*
http://vanityfea.blogspot.com/2009/06/universia-y-la-actualizacion-docente-de.html
2009
_____. "E-learning 2.0 y Universidad." In García Landa, Vanity Fea 9 June 2009.*
http://vanityfea.blogspot.com/2009/06/e-learning-20-y-universidad.html
2009
_____. "Creación de actividades interactivas con Hot Potatoes." In García Landa, Vanity Fea 25 June 2009.*
http://vanityfea.blogspot.com/2009/06/creacion-de-actividades-interactivas.html
2009
_____. "Me presento a un premio." In García Landa, Vanity Fea 27 Jan. 2011.*
http://vanityfea.blogspot.com/2011/01/me-presento-un-premio.html
2011
_____. "MIT y Harvard anuncian EdX." In García Landa, Vanity Fea 3 May 2012.*
http://vanityfea.blogspot.com.es/2012/05/mit-y-harvard-anuncian-edx.html
2012
Garrison, Randy, and Terry Anderson. E-Learning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice. London: Routledge, 2003.
Gibson, Bud. "A Learning Blogosphere." The Community Engine. 2004.
http://thecommunityengine.com/home/archives/2005/03/a_learning_blog.html
2005 DISCONTINUED 2020
Hawisher, Gail E., and Cynthia L. Selfe, eds. Global Literacies and the World Wide Web. (Literacies). London: Routledge, 1999.
Jiménez Segura, J., and Juan de Pablos Pons, eds. Nuevas tecnologías. Comunicación audiovisual y educación. Barcelona: Cedecs Editorial, 1998.
García Jiménez, J. "Narrativa y nuevas tecnologías." In Nuevas tecnologías: Comunicación audiovisual y educación. Ed. J. de Pablos Pons and J. Jiménez Segura. Barcelona: Cedecs, 1998. 241-71.
Launhardt, Julie, and Paul Kahn. "The Educational Uses of Intermedia." Journal of Computing in Higher Education 4 (1992): 50-87.
López Alonso, Covadonga, and María Matesanz del Barrio, eds. Las plataformas de aprendizaje: del mito a la realidad. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009.*
Lucas, Beatriz. "Un suspenso para los exámenes en línea." El País 30 May 2020: 21.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2006/200601_z0_pais2021.pdf
2020
Min, Andrew. "Education Goes Online: 25 Free Online Education Resources." Mashable 17 Sept. 2007.
http://mashable.com/2007/09/17/online-education/
2007
Peña, Rosario. Internet fácil para niños. Barcelona: Inforbook's, 2002.*
Peña-López, I. "El portal personal del profesor: El claustro virtual o la red tras las aulas." Comunicación y Pedagogía 223 (2007).
http://ictlogy.net/bibciter/reports/projects.php?idp=834
2008
Piqué-Angordans, Jordi, Ramón Camaño-Puig, and Carmen Piqué-Noguera. "English and the Internet as a Pedagogical Tool." In Los caminos de la lengua: Estudios en homenaje a Enrique Alcaraz Varó. Ed. J. L. Cifuentes et al. San Vicente del Raspeig (Alicante): Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2010. 1369-81.*
Ribera, Anje. "Las Universidades se plantean completar el próximo curso online." Heraldo de Aragón 23 May 2020: 27.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2005/200525_z0_h27.pdf
2020
Roberts, David. "La mayoría de las universidades del mundo van a desaparecer." Interview by Ana Torres Menárguez. El País (Formación) 24 Oct. 2016.*
http://economia.elpais.com/economia/2016/10/23/actualidad/1477251453_527153.html
2016
Román, Esperanza. "Web-Based Instructional Environments: Tools and Techniques for Effective Second Language Acquisition." In New Trends in Computer-Assisted Language Teaching and Learning. Ed. Pascual F. Pérez-Paredes and Pascual Cantos-Gómez. Monograph issue of IJES 2.1 (2002): 31-58.*
Sádaba, M. "Mucha implicación, esfuerzo y alguna queja por las tareas en la primera semana de materias 'online' (Covid-19: Efectos en la educación)." Heraldo de Aragón 22 March 2020.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2003/200323_z0_hd7.pdf
2020
Salmon, Gilly. E-Tivities: The Key to Active Online Learning. London: Kogan Page, 2002.
_____. E-Moderation: The Key to Teaching and Learning Online. London: Kogan Page, 2000.
Sangrá, Albert. "Los servicios educativos en línea: una apuesta estratégica." In El porvenir del español en la sociedad del conocimiento. Ed. Jaime Otero and Hermógenes Perdiguero. Fundación Caja de Burgos, 2006.
Santiago Campión, Raúl, and Luis Alberto Andía Celaya. "Creando y compartiendo conocimiento con herramientas 2.0: una experiencia sobre las prácticas del grado en educación infantil en entornos de aprendizaje colaborativo." Contextos Educativos 15 (2012): 171-92.*
Santoveña Casal, Sonia Mª. "Calidad de la metodología didáctica por medio de entornos virtuales de aprendizaje en la formación de agentes educativos." Contextos Educativos 15 (2012): 153-68.*
Serón Arbeloa, Francisco J., Pedro L. Domiguez Sanz, Ana de Echave Sanz and Javier Sarsa Garrido. "El Anillo Digital Docente de la Universidad de Zaragoza." PDF.
http://add.unizar.es:800/newweb/web/pesuz/InformeADD_nov05.pdf
2005-11-30
Silió, Elisa. "Los rectores descartan la enseñanza 100% presencial." El País 30 May 2020: 20-21.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2006/200601_z0_pais2021.pdf
2020
Tarancón Lafita, Alfonso. "¿Exámenes online?" (La Rotonda). Heraldo de Aragón 29 April 2020.*
http://prensa.unizar.es/noticias/2004/200428_z0_h20.pdf
2020
Vargas-Sierra, Chelo. "Innovación didáctica en traducción especializada: sobre la enseñanza virtual de traducción de páginas web de contenido económico." In Traducción económica: Entre profesión, formación y recursos documentales. Ed. Daniel Gallego-Hernández. Soria: Diputación Provincial de Soria - Hermeneus, 2014. 111-30.*
Vázquez, E., E. López and J. Barroso. El futuro de la MOOC: Retos de la formación on-line, masiva y abierta. Madrid: Síntesis, 2015.
Blogs
Educación a Distancia (EaD): CUED: Educación a Distancia. TIC Aplicadas a la EaD. Web 2.0 y 3.0. Redes sociales. Universidade. (L. García Aretio).
http://www.scoop.it/t/educacion-a-distancia-ead
2012
elearnspace blog
http://www.elearnspace.org/blog/
2012
Teaching and Developing Online. Academic blog. (Darren Cannell).
http://careo.elearning.ubc.ca/weblogs/vschools/
2005-08-12
Internet resources
Edutools.
2005
"Guías rápidas de apoyo a la docencia no presencial." Universidad de Zaragoza (ADD).*
https://eina.unizar.es/guias-rapidas-de-apoyo-la-docencia-no-presencial
2020
Guide to Online Schools
http://www.guidetoonlineschools.com/
2010
Kairosnews: A Weblog for Discussing Rhetoric, Technology and Pedagogy.
2005-04-22
Learning Station: Resource Center
http://resource.learningstation.com
2011
MITOpenCourseWare.*
2022
"Online English Degrees and Programs."
http://oedb.org/online-programs/arts-humanities/english
2007
Online University Lowdown.
http://www.onlineuniversitylowdown.com/
2010
Open Yale Courses
2012
OpenCourseWare Universidad de Zaragoza.*
2022
Video
Filosofía y Letras Zaragoza. "II Jornada del Observatorio de Innovación Docente de la Facultad de Filosofía y Letras." Video. YouTube (Filosofía y Letras Zaragoza) 17 March 2022.*
2022
See also Computers and education; Technology and Education.
E-learning resources: Specific
Alcaraz Sintes, Alejandro. "A History of of the English Language Online Course." In Proceedings from the 31st AEDEAN Conference. Ed. M. J. Lorenzo Modia et al. CD-ROM: A Coruña: Universidade da Coruña, 2008. 237-56.*
Alderson, J. Charles, and Dan McIntyre. "Implementing and Evaluating a Self-Assessment Mechanism for the Web-Based Language and Syle Course." Language and Literature 15.3 (2006): 291-306.*
Canadell, Roger. "La docencia de la literatura catalana desde la perspectiva del e-learning." In Textualidades electrónicas. Ed. Laura Borràs. Barcelona: UOC, 2005. 213-26.*
Civera Coloma, Pedro. "Gentest: Una experiencia en la gestión digital del conocimiento." 2003. In Actas del XXVII Congreso Internacional de AEDEAN / Proceedings of the 27th International AEDEAN Conference. Ed. Antonio R[odríguez] Celada, Daniel Pastor García, and Pedro Javier Pardo García. CD-ROM. Salamanca: Departamento de Filología Inglesa (Universidad de Salamanca) / Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos, 2004.*
Crisp, Peter. "E-Learning and Language and Style in Hong Kong." Language and Literature 15.3 (2006): 277-90.*
Min, Andrew. "Education Goes Online: 25 Free Online Education Resources." Mashable 17 Sept. 2007.
http://mashable.com/2007/09/17/online-education/
2007
Pérez López, Faustino. "Aprendizaje Clínico basado en la evidencia; e-learning e internet." In Innovación docente, tecnologías de la información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza. Ed. Antonio Herrera et al. Booklet/CD-ROM. Universidad de Zaragoza, 2007.*
Plummer, Patricia, and Beatrix Busse. "E-Learning and Language and Style in Mainz and Münster." Language and Literature 15.3 (2006): 257-76.*
Poole, Judith. "E-Learning and Learning Styles: Students' Reactions to Web-Based Language and Style at Blackpool and The Fylde College." Language and Literature 15.3 (2006): 307-20.*
Short, Mick. "E-Learning and Language and Style in Lancaster." Language and Literature 15.3 (2006): 234-56.*
Short, Mick, Beatrix Busse and Patricia Plummer. "The Web-Based Language and Style Course, e-Learning and Stylistics." Language and Literature 15.3 (2006): 219-33.*
_____. "Afterword" to "The Language and Style Pedagogical Investigations." Special issue of Language and Literature 15.3 (2006): 321-22.*
Squires, David. "Educational Software and Learning: Subversive Use and Volatile Designs." Proceedings of the 32nd Hawaii International Conference on System Sciences. 1999.
http://csdl.computer.org/comp/proceedings/hicss/1999/0001/01/00011079.PDF
2005
Süss, Kurt, and Thomas Oberhofer. "Improving the Virtual Learning Development Processes Using XML Standards." In New Trends in Computer-Assisted Language Teaching and Learning. Ed. Pascual F. Pérez-Paredes and Pascual Cantos-Gómez. Monograph issue of IJES 2.1 (2002): (IMS global Learning Consortium, XML, distributed learning environments).*
Internet resources
Blackboard (Electronic learning web)
Conect@dos. CRUE (Ministerio de Universidades).*
https://www.uned.es/universidad/inicio/uned_uoc_solidaria.html
2020
e-learning Europa
http://www.elearningeuropa.info/
2005-06-02
Fírgoa: Universidade Pública
2005-06-02
Gnoss Universidad 2.0
http://gnoss.com/universidad20
2011
MRU University: An Online Education Platform
2013
Openlearn
2007
Poynter.org. E-learning site.
2020
UNED abierta.*
2020
University Channel. (Princeton U)
University Channel
2007
Vitruvio: Formación y Contenidos Audiovisuales.*
https://www.vitruvioformacion.com/
2022
Wikiversity
2013
Yale Courses at YouTube
http://www.youtube.com/user/YaleCourses
2011
See also Distance education; Technology and education.
No hay comentarios:
Publicar un comentario